Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vliegverkeer Schiphol nu live op Internet

|
 Geplaatst door: webbeheer 
|
 Categorie: Algemeen Geluidshinder Schiphol Techniek Vliegtuig Vliegveld 
|
 Bekeken: 428 
|
 PVRC en Geluidsnet 
google_7_frames.gif

Het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) en Geluidsnet hebben gezamenlijk een systeem ontwikkeld waarmee vliegtuigbewegingen worden geregistreerd en op Internet gevolgd kunnen worden. Uniek hierbij is dat het vliegverkeer real-time getoond wordt, waarbij ook te zien is hoeveel geluid de vliegtuigen op dat moment werkelijk op de grond veroorzaken. Dit geluid wordt gemeten door het geluidsmeetpuntennetwerk van Geluidsnet. De gegevens kunnen zowel met Google Earth als met een gewone webbrowser worden bekeken:


"Dankzij deze dienst kan nu iedereen individuele vliegbewegingen volgen en overheden kunnen rapporten over een langere periode krijgen die zij kunnen gebruiken voor hun beleid" zegt Jasper Koolhaas van Geluidsnet.

Google Earth: http://www.vliegtuigvolger.nl
(download eerst Google Earth via earth.google.com)

Webbrowser: http://www.geluidsnet.nl


Transparantie

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder willen met dit initiatief een nieuwe impuls geven aan de transparantie op luchtvaartgebied, met als uiteindelijk doel om zo de hinder door vliegtuiggeluid te verminderen. "Het melden van hinder vindt sinds langere tijd in de beslotenheid van het klachtenbureau plaats. Door in het openbaar te tonen wat er werkelijk aan de hand is, hopen we het grote publiek duidelijk te kunnen maken dat er echt iets moet verbeteren", stelt Erwin von der Meer, voorzitter van PVRC. "Door vliegbewegingen zelf vast te leggen, kunnen we nu beter vaststellen wat er boven ons hoofd gebeurt en voorstellen voor verbeteringen ook beter beoordelen".


Kennisachterstand

Burgers en (lokale) overheden hebben een enorme kennis- en informatieachterstand ten opzichte van de luchtvaartsector. Met het transparant beschikbaar maken van dit soort onafhankelijke gegevens ontstaat er een meer gelijkwaardige situatie. Wij denken dat burgers en lokale overheden hierdoor meer greep kunnen krijgen op het luchtvaartdebat en daarmee op het verminderen van geluidshinder door vliegtuigen. Ook de luchtvaartsector heeft er baat bij om breed maatschappelijk geaccepteerd te worden.
In 2004 heeft het real-time beschikbaar maken van gemeten vliegtuiggeluid door Geluidsnet er toe geleid dat Schiphol dit in 2005 ook zelf is gaan doen.


Ontwikkeling

Geluidsnet en het Platform Vlieghinder hebben het afgelopen jaar bij de ontwikkeling van dit systeem vruchtbaar samengewerkt en vieren dit nu door het resultaat gezamenlijk te presenteren. "Ook in de toekomst willen we blijven profiteren van elkaars expertise en ideeën, waarbij we allebei toch een eigen koers blijven varen" aldus Jasper Koolhaas.
Het vliegtuigvolgsysteem is in het voorjaar van 2006 ontwikkeld en is daarna uitgebreid getest. In de afgelopen maanden zijn er verspreid over Nederland zes ontvangststations opgesteld om zo een compleet beeld te krijgen van alle vliegtuigbewegingen. Om ook startende en landende vliegtuigen in het noorden en oosten vast te leggen, worden ook daar nog ontvangers bijgeplaatst. Het Castricumse ontvangststation werd door de gemeente Castricum gesubsidieerd.


Werking

Het ontvangststation ontvangt de bakensignalen die veel vliegtuigen uitzenden en verstuurt de posities van deze vliegtuigen via het internet naar een centrale database. Per dag worden er ruim 8 miljoen vliegtuigposities vastgelegd. Vanuit deze database worden de webapplicaties gevoed met de actuele vliegtuigposities en het bijbehorende gemeten geluid. Deze structuur is ook geschikt om in te zoeken en samenvattingen te maken van alle vluchten. "We overwegen om dit soort zoekfuncties ook via het internet toegankelijk te maken", vertelt Erwin von der Meer. "Zodat je kunt opzoeken hoe het vliegtuig waar je gisteren in zat, precies vloog en hoeveel geluid dit produceerde. Een beter milieu begint tenslotte ook bij jezelf."


Meer over Platform Vlieghinder Regio Castricum

Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) is een vereniging die in 2003 is opgericht en inmiddels bijna 1400 leden heeft. De vereniging heeft zich ten doelgesteld het aantal vliegbewegingen boven de regio Castricum dat overlast veroorzaakt en gevaar voor de bewoners meebrengt, zoveel mogelijk te beperken.
Vliegverkeer wordt door PVRC gezien als onlosmakelijk onderdeel van onze huidige samenleving. De elementen zorg voor de burger, economie, veiligheid en milieu dienen hierbij echter wel evenwichtig te worden ingevuld. PVRC werkt nauw samen met een groot aantal andere bewonersplatforms rond Schiphol.
website: www.vlieghinder.nl


Meer over Geluidsnet

Geluidsnet heeft een netwerk van bijna 50 geluidmeetpunten waarmee permanent vliegtuiggeluid geregistreerd wordt. Geluidsnet heeft een betrouwbare manier ontwikkeld om permanent geluid in de leefomgeving te meten. Hiermee kan geluid van vliegtuigen, verkeer, industrie, horeca of evenementen geregistreerd worden. Sinds de oprichting in 2003 zijn er opdrachten uitgevoerd voor gemeenten, onderzoeks- en ingenieursbureaus, bewoners- en belangenorganisaties en bedrijven. Zij gebruiken de resultaten voor informatievoorziening en om beleid op te baseren. Geluidsnet werkt transparant en controleerbaar.
website: sensornet.nl

NOMOS-online

Naast de metingen van Geluidsnet zijn, na verkregen toestemming van Schiphol, per 5 februari 2007 ook de meetpunten van Nomos-online aan onze vliegtuigmonitor in Google Earth toegevoegd.
website: nomos.schiphol.nl

European Aircraft Noise Services

Inmiddels zijn de (historische) metingen van een aantal geluidsmeetpunten te bekijken op de website van de 'European Aircraft Noise Services'.


www.vliegtuigvolger.nl


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Willem

Alle hulde aan Gerard H die er veel tijd en moeite ingestoken heeft. Ik had het oorspronkelijke idee om de transponder gegevens te gaan gebruiken maar daar is het voor mij bij gebleven. Fantastisch werk Gerard!

Geplaatst door Kees

Ziet er geweldig uit, zit dus niet allemaal tussen de oren en dat kunnen we nu zien.
Ga zo door PVRC

Geplaatst door H. Mathot

Prachtige site en geeft zeer veel info. Ga zo door met dit initiatief.


Geplaatst door Erwin von der Meer vz. PVRC

Beste Gerard,
Ik hecht er waarde aan om jou ook "en publique" te bedanken en te complimenteren voor het werk dat je de afgelopen maanden samen met Geluidsnet hebt verricht om deze internetmogelijkheid ten dienste van, met name, de omwonenden van Schiphol van de grond te tillen. De reacties die mij ter ore kwamen waren eerlijk en zeer complimenteus. Men was oprecht onder de indruk. De dialoog over het Schipholdossier krijgt hiermee een kwalitatieve injectie. Meten is Weten wordt weer eens bevestigd. Twijfelachtige discussies over bijne botsingen in de lucht hoeven niet meer te worden gevoerd op basis van persoonlijke (subjectieve) waarnemening maar op basis van harde gegevens. Hetzelfde geldt voor het vlieggedrag dat door een bewoner wordt ervaren als extreem laag overvliegend met overmatige geluidsoverlast. Eventueel klagen kan m.b.v. dit internet instrument goed onderbouwd worden. Voorts geeft het de mogelijkheid om vast te stellen of bepaald vlieggedrag een incident betreft of structureel gedrag voortkomend uit vliegbegeleiding door LVNL. Kortweg er zijn nog veel toepassingen te bedenken die de omwoners helpen een duidelijk onderbouwde stem te geven en die is dringend nodig voor het lopende Schiphol debat.

Geplaatst door Bob

U kent vast wel de reclame van die internet broker, die 's avonds eenzaam en in gedachten verzonken over hoe het zover heeft kunnen komen in z'n kantoor staat en plotseling uit pure frustratie z'n prullenbakje omver schopt.

Zo zie ik Cerfontaine nu ook staan.

Geplaatst door Jan

Wat betekend de bijv. B744 of A333

Geplaatst door Gert Stegeman

Hallo,
Geweldig mooi,
Ik heb zelf ook zoiets (ATCBOX).
Maar dit is veel echter.
Maar wanneer komt er in het oosten een
ontvangststation,bv.Boven Hardenberg.


Geplaatst door Erwin von der Meer

Jan, A333 betekent Airbus, B744 betekent Boeing enz.
Gert: stel voor om hierover contact op te nemen met Geluidsnet. Die kunnen daar snel voor zorgen.
groet

Geplaatst door B.Winkel(lidnr.127)

(google earth)radar.vlieghinder.nl: welk een prachtig stuk gereedschap Gerard. Proficiat!!! Geeft de burger weer wat meer moed.

Geplaatst door Gerda en Ad Roset

Van harte gefeliciteerd met de nieuwe website. Heel interessant. Bijzonder duidelijk. Als voormalige Baanbrekers in de regio zijn we genoeg bekend met heel de materie van zorg en overlast vliegverkeer.Wat goed dat jullie dit opgezet hebben.
Goed dat er nu publiciteit in de media wordt gegeven. Veel succes en ga a.u.b door met jullie inzet en acties

Ad en Gerda Roset

Geplaatst door webbeheer

Jan, het betreft het vliegtuigtype. Meer info vind je op het internet, gewoon de code intikken via google of bijvoorbeeld op een website als
deze

Geplaatst door webbeheer

Dag Gert, we kennen -uiteraard- atcbox.com. Jullie nemen bijvoorbeeld de radarbeelden over die wij van CROS ontvangen, maar ik bezoek ook graag jullie website. Als je de website van geluidsnet.nl bekijkt, dan zie je meer vluchten, in principe wordt heel nederland bestreken, zeker 'hoog' verkeer maar toch ook veel 'lager' verkeer. De Google-earth applicatie laat alleen landend/starten verkeer zien tot een bepaade hoogte. Ik hoop dat dit verhelderend is

Geplaatst door cb

goed!

Geplaatst door hubert van den born

een hele mooie site woooooooooow echt mooi
dit is wat ik zoek bedankt jongens
73's van pd1hbw uit wageningen

Geplaatst door gerard

73's too van pa0hoo. Weinig vliegverkeer in Wageningen, zo te zien.

Geplaatst door Hans

Vliegtuigen vliegen vaak precies over mijn huis. Helaas zie ik nog niet alle vliegtuig bewegingen op Google, zodoende lijkt of er minder vlieguigen op google zijn dan in werkelijkheid.
Kan ook de maatschapij vermeld worden?
Wat betekent L en C?

Geplaatst door f.van huut

wordt er zand in mijn ogen gestrooid?
Ik zie nu vliegtuigen landen en opstijgen ,
met abnormale landings en start hoogte , vlak
voor en aan het einde van de startbaan.
400 meter hoog op final(klopt voor geen meter).

Geplaatst door leo

** Nu we toch bezig zijn, Hubert,Gerard: '73 van pa0lgj

..kleine wereld toch..

Geplaatst door S.Hizenga

B744 = Boeing 747-400.
A333 = Airbus A330-300
B734 = B 737-400.
B738 = B 737-800

Geplaatst door Geert van der Zee

Niet normaal ,dat er veel vliegbewegingen zijn op Schiphol dat weet ik ,maar ZOVEEL had ik niet verwacht, trouwens een goed idee.
Gr Geert Ulm Duitsland