Vliegen boven Floriande: ‘Nog liever een HSL langs mijn huis’
Het gebulder van opstijgende vliegtuigen leidt tot gesloten ramen en deuren in Floriande.
HOOFDDORP - Daar woon je dan in Floriande. Je wist dat een woning vlakbij Schiphol gepaard zou gaan met vliegtuigoverlast, maar had je ook rekening ermee gehouden dat dit nog zou toenemen? Met het besluit dat vanaf 1 november opstijgende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan met een buiging tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep vliegen, is dit wellicht al gauw realiteit. Een mobiele meetpost moet na een jaar uitsluitsel geven.
Als het doel is dat per saldo minder mensen overlast hebben, kan het dus best wel eens zo zijn dat toename van geluidsoverlast in Floriande niet opweegt tegen de afname elders. Als het goed is, wordt een aantal mensen wel heel blij van dit besluit, omdat door de buiging de vliegtuigen niet meer recht over hun huis vliegen. Floriande-bewoners offeren zich ongewild op voor hen en een geluidmeetpost moet uitwijzen hoe groot die opoffering is.
Schreeuwen
‘Toen wij hier eind 2003 kwamen wonen wisten we heel snel dat we onder een uitvliegroute zaten. Dat de overlast zo erg zou worden als dat die nu is, konden we toen niet vermoeden’, geeft Eiland-2-bewoner Simon van Halm verontrust aan. ‘Ik ben niet tegen vliegtuigen en vlieg zelf regelmatig, maar precies rond etenstijd tot 22.00 uur krijg ik half Schiphol in een stijgende bocht over me en dat is niet fijn. Je moet je televisie harder zetten en je moet telefoongesprekken of gesprekken in de tuin onderbreken of hard tegen elkaar gaan schreeuwen.’ Volgens Van Halm is er niet meer mee te leven en moet je ramen en deuren gesloten houden.
Risico
Floriande-bewoonster en KLM-medewerkster Lia Noordman denkt daar anders over. ‘Over het algemeen vind ik dat wij in de wijk Floriande absoluut nog niet te klagen hebben over geluidsoverlast. Zeker als je dit vergelijkt met omliggende plaatsen rondom Schiphol. Daarbij ben ik van menig dat zeker mensen die kiezen voor nieuwbouwwijken in de buurt van een luchthaven, weten dat je een verhoogd risico op geluidsoverlast hebt. Als je naast het spoor woont, weet je dit ook en ook dan kan de NS besluiten om meer treinen op dat traject te laten rijden. Aangezien ik zelf voor een luchtvaartmaatschappij werk, zou ik het ook wel erg hypocriet vinden om over overlast te gaan klagen. Uiteindelijk wordt mijn salaris er wel van betaald. En soms is het ook wel eens spectaculair om die vliegtuigen zo over te zien komen. Mijn neefjes uit Brabant komen maar al te graag bij ons op visite om vliegtuigen te kunnen kijken.’
Referentie
Van Halm vindt dat de informatievoorziening en de genomen maatregelen onvoldoende zijn. ‘Bewoners zijn niet geïnformeerd over de aankoop van een huis onder een uitvliegroute en de huizen zijn niet extra geïsoleerd met bijvoorbeeld geluidwerende roosters of extra dakisolatie. Bovendien is er nooit een handhavings- en geluidsmeetpunt in Floriande geweest en dus ontbreekt er nu met de komst van een mobiel geluidsmeetpunt referentiemateriaal. En zonder handhavingspunt kunnen ze vliegen wat ze willen en is er geen rechtsbescherming voor bewoners.’ Als bewoner heeft hij een verbetervoorstel ingediend om een vliegroute om te leggen, die vervolgens werd afgewezen. ‘Men zou in de knoei komen met de spijkerboorroute, terwijl dat juist de route was die ik verlegd had willen zien’, verbaast Van Halm zich. ‘Ik woon hier prima, maar heb nog liever een HSL langs mijn huis, die rijden niet om de twee minuten. Driehonderd mensen die klagen over een HSL krijgen daarentegen meer voor elkaar dan 7.000 huishoudens in Floriande. Ik ben erg benieuwd of er nog iets wordt gedaan met de klachten van bewoners.’
Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL
in een reactie op een ander artikel uit dat PVDA propaganda blaadje ( de VK) geeft "CNS" aan blij te zijn dat na het vertrek van oud hoofdredacteur Broertjes de schroom is weggevallen om anti-Schiphol stukken te publiceren; helaas is een deel van mijn eerdere reacties op de recente leugens van de VK-redactrice en de zeer tendensiuese editoriols gewist, was blijkbaar te duidelijk; zoals eerder gezegd, de VK voert al jaren een fel anti Schiphol/sector beleid, ook openlijk toegegeven; of dat verergert onder huidig bewind, weet ik niet, kan volgens mij niet, is meer voortzetting
dat daar tegenover de Telegraaf in chocoladeletters de standpunten van onze witte zwaan verkondigd, al dan niet net voordta deze openbaar bekend worden, brengt eea een beetje in evenwicht, maar het is nog steeds 10 tegen en 1 voor.. ook zal het iedereen opvallen dat de Telegraaf consequent de kant van een van de sectorpartijen kiest, die natuurlijk het ook niet over alles eens zijn, als het even kan wordt vrolijk meegedaan aan Schiphol of LVNL bashing, aan de airline of afhandelaar kan het tenslotte nooit liggen, die hebben zo'n mooi gecultiveerd imago; helaas heeft het Franse PR bureau de witte zwanen in het archief gegooid, na de overname van de aandelen, maar oude liefde roest niet en oude gewoontes slijten langzaam zullen we maar zeggen..
voor de goede orde: Burlage, die een interessante column publiceerde deze dagen, is inmiddels aktief Telegraaf joiurnalist af, dus daar hoeven geen indianenverhalen bij verzonnen te worden, was gewoon zijn eigen mening, net als ik die ook hier verkondig..